کشاورزی

کاری از کارشناسان ناظر برنج و دامپروری روستای عزیزک

کشاورزی

کاری از کارشناسان ناظر برنج و دامپروری روستای عزیزک

بسمه تعالی

 برنامه ترویجی مدرسه در مزرعه((ffs روستای عزیزک

مربوط به پروژه مدیریت جامع آب و خاک البرز

جلسه چهارم

 

در تاریخ چهارشنبه 4/2/1386 روستای عزیزک در آیش طلارکلاس ترویجی  با حضور تنی چند از کشاورزان ، مهندس سلیمانی و مهندس طبری و کارشناسان ناظر آغاز گردید.

بنا به درخواست برخی از کشاورزان عزیزک که با دستگاه نشاکار و برای اولین بار اقدام

به کشت برنج نمودند کلاس در کناریکی از خزانه های آماده ء نشا کاری شروع شد.

جعبه های نشا آقای مراد پورتقی  با مشکل خشکیدگی برخی از نشا ها و همچنین عدم ریشه دهی مناسب مواجه گردید.

علت این امر آب زیاد و طولانی مدت در خزانه و تا اندازه ای خفگی ریشه ها بود.

البته نوسانات جوی و سردی هوا  در شبها را نیز نباید از نظر دور داشت ،

آقای پورتقی  به میزان 2 کیلو از کود فسفاته  آنهم بصورت سرک درروی جعبه های نشا

استفاده نمود که مهندس سلیمانی استفاده از کودهای مکمل اوره دار مانند فسفات آمونیوم

بجای سوپر فسفات تریپل را بصورت  سرک در خزانه توصیه کردند.

البته استفاده از کود گوگرد چه مخلوط با خاک جعبه ها و مقداری نیز در کف خزانه به

منظور تنظیم اسیدیته خاک و ایجاد محیط مناسب ریشه توصیه گردید.

ایشان به کشاورزان حاضر در کلاس توصیه به استفاده از محلول پاشی با کود های مایع اوره دار  یا اوره به میزان 2 در هزار کردند.

در ادامه جلسه آقای حاج جواد پورتقی در باره خاصیت کود پتاسه و زمان آن در زمین اصلی سوال کردند . پتاس بهترین ماده معدنی  در ساختمان سلولی و مقاومت به خشکی

و موثر در مراحل زایشی و.. است که بهترین زمان  پتاس بصورت سرک در هنگام

وجین دوم است .  یعنی 30-25 روز بعد از نشا. آقای پورتقی بصورت دوخال نشا می کند و در هر هکتار تا 150 کیلو پتاس مصرف می کند و از کشاورزانی است که میزان بذر

مصرفی در هر هکتار ایشان30 کیلو گرم است  که آقای مهندس سلیمانی با تمجید از کار ایشان به کشاورزان حاضر در جلسه همانند گذشته تو صیه به مصرف بذر کمتر در هکتار نمودند.

 آقای رمضان فرهاد نژاد  از سوختگی برخی از برگها و سرحال نبودن نشا ها در زمین

سوال کردند که آقای مهندس با طرح سوالات مختلف به این نتیجه رسیدند که آقای فرهاد  نژاد در آخرین مرحله آماده سازی زمین و استفاده از کود های پتاسه و اوره از مخلوط نمودن کودها با خاک خودداری کردند و کود در سطح خاک باقی ماند که موجب فشار به سیستم ریشه و در نهایت پژمردگی ظاهری بوته ها گردید.

به کشاورزان توصیه شد که حتما پس از مصرف کود در شالیزار و قبل از نشا کاری

زمین را پر بزنند. (کشاورزان تیلر زدن زمین را اصطلاحا پر زدن می گویند).

آقای مهندس طبری نیز با مشاهده برخی از دستجات  شالی در گوشه مزرعه که بدلیل

زیادی نشاها کارگران نشاکار بعد از اتمام نشا کاری آنها را در کنار مزرعه  گرد اوری می کنند اشا ره کردن که باید بلافاصله از کنار زمین برداشته شده زیرا مبدل به کانون آفات و بیماریها شده و برنامه های مبارزه را با مشکل مواجه می کند.

 با حضور در زمین آقای محمد تقی قاسمی  که در حال نشا کاری بودند و با موافقت ایشان

حدود 100 متر مربع از زمین برای نشای تک خال و دو خال انتخاب گردید که به همراه  آقای مهندس شعبان تبار زمین مورد نظر جدا سازی شد و کارگران نیز بلافاصله اقدام به نشا کردند.

از فعالیتهای درخور کشاورزان این آیش عدم استفاده از سموم  برای مبارزه با ساقه خوار در مرحله اول است که مهمترین دلیل ان جمعیت کم این آفت در مزرعه است.

در این مرحله آقای مهندس طبری به کنار یکی از خزانه ها رفت و به کشاورزان نشان داد که چگونه می توان  تخم های ساقه خوار را که در زیر برگها پنهان شده اند معدوم نمود.

دست را در دوجهت چپ و راست رو برگها  کشیده تا نشا ها خم شده و بتوان تخم های ساقه خوار را در زیر برگها پیدا کرد.  این تخم ها را می  توان در زیر گل مدفون نمود که راحتترین راه برای از بین بردن  آفت در خزانه است.

خروج اولین پروانه های ساقه خوار در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه صورت می گیرد پروانه های نسل اول (زمستانه)عموما تخمها را در برگهای پاینی یا روی ساقه ها

در نزدیکی برگ می گذارند اما پروانه های نسل دوم بیشترتخمها را را در قسمت رویی یا زیرین برگهای فوقانی می گذارند .

تخم های ساقه خوار سفید متمایل به زرد است که بتدریج به رنگهای خاکستری و تیره تغییر می کند . از انجاییکه یک پروانه ماده می تواند تا 250 عدد تخم بگذارد یافتن پروانه ها توسط تله های فانوسی و از بین بردن تخم ها می تواند از انبوهی این آفت در نسل های

متوالی بکاهد که آقای مهندس طبری کارشناس آفات برنج انرا برای کشاورزان این روستا تشریح کردند.

ایشان استفاده از حشره کش ها را بدلیل پایین بودن انبوهی افت و لاروها در خزانه توصیه نکردند.

آقای قاسمی در باره تشخیص وجود و طغیان ساقه خوار در مزارع و چگونگی اطلاع از زمان مبارزه سوال کردند که  با توجه به حضور ناظرین برنج و  سرکشی منظم به مزارع و ایجاد تله های فانوسی و .. نسبت به اگاه سازی کشاورزان این آیش اقدامات لازم انجام خواهد شد. اما آقای مهندس طبری از راه های تشخیص ساقه خوار در مزارع را مشکوک بودن کشاورزان به هرگونه تغییر رنگ برخی از بوته ها  یا قسمتی از مزرعه دانسته و اضافه کردند که زردی مزارع ممکن است به سبب زردی برگهای پیر پایینی یا  زمان حد اکثری رشد شالی ها و یا وجود برخی از بیماریها نیز باشد که نیاز به بررسی دقیق تربوته ها توسط کشاورزان و کارشناسان می باشد.

آقای موسی شیخی از دیگر کشاورزانی است که از عدم تاثیر گذاری علفکش پروپانیل

در خزانه ء خود به منظور از بین بردن سوروف ( وازمل)  گلایه داشتند.

ایشان در 100 متر مربع از 100 میلی لیتر علفکش  استفاده کردند که با وجود دز پایین مصرف ، روی برخی از نشا ها تاثیر منفی داشت.

با حضور در مزرعه این کشاورز و بررسی خزانه ، اشتباه کشاورز کاملا مشهد بود.

آقای مهندس سلیمانی چند برگه بودن نشا و سوروف را  عامل بی تاثیر بودن علفکش ذکر کرد که حتما باید سوروف 2 برگی باشد تا سموم علفکش تاثیر گذاری مطلوبی بجای بگذارد. با توجه به چاق بودن زمین این کشاورز (استفاده زیاد کود در زمین در سال گذشته) در هنگام برداشت نایلون از روی خزانه ارتفاع نشا ها زیاد بوده و نشا ها به مرحله 4 برگی رسیدند که خود از دلایل عدم تاثیر علفکش در خزانه بود.

آقای مهندس توصیه نمودند که در صورت وجود نایلون  روی خزانه، نایلون را به یکطرف کنار زده و پس از سم پاشی دوباره نایلون به جای اول برگردانند.

کلاس ترویجی با حضور کلیه کشاورزان و مهندسین با بازدید از خزانه  آقای مهندس شعبان تبار از کارشناسان ناظر به پایان رسید.

استفاده مناسب از کودهای پایه منجمله سولفات روی  و مراقبت دایمی از خزانه و سرکشی بموقع  و کنترل دمای داخلی خزانه موجب تازگی و ریشه دهی مناسب نشا ها گردیده بود که از  کارایشان تمجید شد.

 

 

                                                                                                پایان    

انتشار همزمان در پایگاه اینتر نتی برنج ایران:

www.berenge.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد