کشاورزی

کاری از کارشناسان ناظر برنج و دامپروری روستای عزیزک

کشاورزی

کاری از کارشناسان ناظر برنج و دامپروری روستای عزیزک

مدرسه در مزرعه روستای عزیزک جلسه نهم

بسمه تعالی

 برنامه ترویجی مدرسه در مزرعه((ffs روستای عزیزک

مربوط به پروژه مدیریت جامع آب و خاک البرز

            جلسه نهم            29/3/1387

 

مدرسه در مزرعه روستای عزیزک با حضور کارشناسان ناظر ، مهندس طبری کارشناس آفات و مهندس رستمی یکی از کارشناسان بیماریها در آیش طلنار این روستا برگزار گردید.

شروع این کلاس همزمان با نصب تله های فرمونی  توسط کارشناسان ناظر در این آیش بود که فرصت مناسبی را برای آغاز بحث با کشاورزان در باره راههای مبارزه با آفت ساقه خوار برنج ایجاد کرد.

یکی از آفات مهم برنج ، کرم ساقه خوار برنج است که در صورت بالا بودن تراکم آفت ، خسارت قابل توجـــهی به محصول برنج وارد می نماید. لارو این آفت اگر به بافت داخلی ساقه برنج وارد شود، با تغذیه از بافتهای ساقه

موجب خشکیدگی در جوانه مرکزی و بدنبال ان از بین رفتن گیاه می شود.

تاکنون روشهای متنوعی برای مبارزه با این آفت انجام گردیـــده است. مـــعـــدوم نمودن ساقه های آلوده، مبارزه شیـمـیایی با سموم حشره کش( دیـازینون ، پـــادان ،ریجنت، آندوسـولفان، فنیتریــتیون و...) ، رهاســازی زنـبور پارازیت تریکـــــوگراما برای از بین بردن تخم های ساقه خوار ، تله های نوری و فانوسی برای به دام انداخــتن پروانه های ساقه خوار برنج ،اجرای مدیریت تلفیقی در شالیزارو...

یکی از روشهای نسبتا جدید و ساده برای کنترل این آفت استفاده از تله های فرمونی برای جذب پروانه های نر ساقه خوار است .

عصاره ء این فرمون از موادی استخراج شده است که با ایجاد بوی پروانه ء آماده به جفت گیری  در فضای شالیزار ، نر ها را به طرف خود جذب نموده و انها را در داخل این اتاقک و مایع پوششی چسبنده درون آن به دام می اندازد.

 

 

  

طرح آزمایشی استفاده از فرمون ها در مزارع شالیزاری  می تواند ضمن حفظ محیط زیست طبیعی و کاهش سموم ، کارایی مناسبی جهت مبارزه با پروانه های ساقه خوار ایفا نماید.

تله هارا بصورت ضربدری و به فواصل 50  متری از هم در دو سوی  جادهء بین اراضی نصب کردند.

در بازدید از تله های فرمونی که در روز گذشته نصب گردیده اند ، دو عدد پروانه نر ساقه خوار و یک پروانه نارنگا و یک پارازیت مزرعه ای در مایع چسبنده به دام افتادند.

 

با توجه به بررسی های بعمل آمده نشا های دیر نشا در نسل اول خسارت قابل توجهی ندارند ولی زود نشا ها بدون شک مورد هجوم این افت قرار می گیرند.، اما با توجه به اینکه نود درصد ارقام کشت شده در این آیش طارم است

و تقریبا بصورت هم نشا کشت شده اند پس نصب تله های فرمونی برای از بین بردن پروانه های نسل اول می تواند موثر باشد.

آقای مهندس طبری عمر مفید و استاندارد این تله ها را 2 ماه ذکر کردند ، که اگر این تله ها کارایی خود را حفظ نمایند می توانند خسارت ساقه خوار را در نسل های دوم که گیاه به فاز زایشی وارد می شود  نیز کاهش دهند.

یکی از موارد مبارزه با آفت ساقه خوار جمع آوری زنبورهای پارازیت از طبیعت و تکثیر آن به طریقه آزمایشگاهی و رها سازی آن در مزارع می باشد .

در این شهرستان زنبور های  تریکوگراما ، به این روش تکثیر می گردند .

کیفیت مطلوب و خلوص  تله های فرمونی می تواند مانع جذب حشرات مفید گردد.

یکی از حشراتی که در آینده امکان مبارزه بیولوژیکی با ساقه خوار را به ما می دهد . نوعی از زنبور های خانواده بال توری ها است که به وفور در مزارع برنج یافت می شود.

این حشرات در مراکز تحقیقاتی و بین اللملی در حال بررسی و برآورد میزان اثر بخشی  آن می باشد.

 

مهندس رستمی با جمع آوری نمونه هایی از بیماریهای مزرعه ای منجمله شیت بلایت ( پوسیدگی غلاف) ، ژیبرلا ،

بلاست و... به سوالات کشاورزان در باره نحوه مبارزه با بلاست توضیحاتی ارایه کردند.

رحیم یحیی نژاد کشاورز روستای عزیزک که در باره زمان مناسب مبارزه با بلاست برنج سوال کردند.

مهندس رستمی در بازدید از مزارع وبررسی شدت آلودگی برگی و همچنین گذشتن از زمان اسپور پراکنی قارچ ، و افزایش توان گیاه در ورود به مرحله زایشی سمپاشی برگی را در اکثر مزارع با این شدت توصیه نکردند.

اما ایشان با توجه به آلودگی مزارع ، انجام سمپاشی در زمان خوشه دهی را و در زمانی که 20 درصد خوشه ها بالا آمده اند توصیه نمودند.

با توجه به شرایط اب و هوایی و شیوع گسترده این بیماری ،کشاورزان نباید بدلیل شرایط کمبود آب ، تمرکز خود را در مبارزه با ان از دست دهند.

مقرر شد که با توزیع اطلاعیه ای  در باره لزوم سمپاشی در مرحله  خوشه دهی، اطلاع رسانی مناسب صورت پذیرد.

برخی از کشاورزان از مقاومت ارقام پرمحصول نسبت به این بیماری سوال کردند ، که مهندس طبری در پاسخ گفتند که اصولا ارقام پرمحصول به آفات و بیماریها مقاومند . البته فجر و هیبرید چنین ویژگی را تا اندازه ای ندارند. اما توصیه نمودند که بازدید مکرر از مزرعه صورت گیرد در ضمن سمپاشی در مرحله خوشه دهی.

آقای شیخی از مهندس رستمی در باره بهترین سم توصیه شده  در مرحله خوشه سوال کردند.

ایشان سموم وین و بیم را مناسب دانستند.زیرا سیستمیک هستند و خاصیت جذبی بالاتری دارند اما هینوزان را بدلیل

نداشتن چنین ویژگی هایی مناسب  مبارزه در مرحله برگی دانستند.

برخی از کشاورزان سم فولیکور را مناسب دانستند اما در برخی از شرایط . اما سم تیلت به هیچ عنوان روی بلاست موثر نیست. تیلت سم مناسب برای مبارزه با بیماری سوختگس غلاف برنج یا شیت بلایت است.

یکبار سمپاشی تا بیست روز گیاه را حفظ می کند.

البته سمپاش خوب.سمپاشی  نباید رو به باد انجام گیرد و باید تا اندازه ای گیاه شسته شود.

دست را نباید بالا آورد تا سمپاشی تبدیل به مه پاشی گردد.

البته مهندس رستمی از سیستم پیش آگاهی بلاست در آینده ای نزدیک با استفاده از تکنیک های مناسب خبر داد که امیدواریم راهگشای مشکلات ناشی از عدم سمپاشی بموقع ، علیه بلاست گردد.

مهندس طبری اختلاط سموم  مانند دیازینون و بیم را جایز ندانستند . همچنین در مواقعی دز های بالای سم بیم می تواند گیاهسوزی ایجاد نماید.

ایشان مزرعه ای را مثال زدند که کشاورز با مخلوط نمودن حشره کش سومیترین و بیم و سمپاشی آن ، مزرعه اش دچار گیاه سوزی شدید شده است.

در هر حال زمان نشا کاری بسیار مهم است.

کشاورزان باید بعد از 45 تا 50 روز مواظب بلاست خوشه باشند

تهیه و تنظیم :

 مهندس محمد هادی قدمی

این مطلب بصورت مصور در سایت اینتر نتی برنج کشورانتشار یافته است.

 

www.berenge.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد