کشاورزی

کاری از کارشناسان ناظر برنج و دامپروری روستای عزیزک

کشاورزی

کاری از کارشناسان ناظر برنج و دامپروری روستای عزیزک

معرفی روستای عزیزک

گزارش بیو گرافی روستای عزیزک

ارایه دهندگان:  کارشناسان ناظر مدیریت مزارع برنج روستای عزیزک

محمد هادی قدمی عربی      محمد علی شعبان تبار

تقی برار پور روشن         مهدی اسماعیل تبار 



معرفی روستای عزیزک:


روستای عزیزک از توابع شهرستان بابلسر – بخش بهنمیر میباشد که در فاصله 20 کیلو متری شهرستان بابلسر و 5 کیلومتری بخش بهنمیر قرار دارد . از شمال به بخش بهنمیر و از جنوب به روستای بیشه سر ، از غرب به روستای کبوتر دان و از شرق به آیش سرخد شت منتهی می گردد.
دارای 1100 خانوار و 4500 نفر جمعیت میباشد.


نوع راه ارتباطی روستا آسفالته بوده و نوع وسیله نقلیه عمومی ، ماشینهای سواری خطی بابل – بهنمیر است.
دارای 4 مدرسه در مقاطع ابتدایی ،راهنمایی و دبیرستان (دخترانه و پسرانه ) می باشد.



 د بستان حاج سید احمد میر محمدی





امکانات بهداشتی:
دارای یک مرکز بهداشت و یک مرکز بهداری ، سه مطب پزشک عمومی و همینطور یک داروخانه میباشد ، که از امکانات اورژانس بهره مند است.






روستای عزیزک از نظر امکانات مذهبی دارای 4 مسجد و 4 حسینیه میباشد. همچنین دارای یک کتابخانه ویک پایگاه بسیج و یک مجتمع فرهنگی – ورزشی در حال احداث میباشد.




پی ریزی مجتمع فرهنگی ورزشی

روستای عزیزک از امکانات برق و گاز برخوردار است ،آب آشامیدنی از طریق شیر تعبیه شده در کنار خیابان ها برداشت می شود و هنوز در منازل آب لوله کشی وجود ندارد.




مخابرات در این روستا به مردم خدمات ارایه می نماید و با دارا بودن آ نتن BTS در مرکز روستا ،ارایه ء خدمات تلفن همراه با پوشش گسترده تر ، انجام می گیرد.


این روستا دارای شورای اسلامی و دفتر ده یاری در دو ساختمان جداگانه بوده و اعضای اصلی شورا سیف الله اکبر پور ،موسی فرهاد پور ، علی اصغر دلخواسته ،احمد میر عبداللهی و محمد علی شعبان تبار می باشند




دارای یک صندوق قرض الحسنه بوده که به اهالی روستا خدمات ارایه می نماید.


روستای عزیزک 28 شهید در طول دوران دفاع مقدس تقدیم نموده است و همینطور وجود تعدادی آزاده و جانباز از افتخارات این روستا میباشد. دارای دو امامزاده می باشد که از آثار تاریخی این روستا محسوب می گردند.

 امامزاده درویش حاجی


 امامزاده درویش امین

دارای یک بازار سنتی است که صبح روزهای دوشنبه برقرار است .


دارای سکوی جمع اوری شیر از روستاییان ،یک گرمابه و 4 نانوایی و آرامگاه می با شد. و کارخانه شالی کوبی ،امکانات ادوات کشاورزی و تجهیزات جانبی و .. می باشد.

 سکوی جمع آوری شیر


نانوایی


گرمابه

روستای عزیزک با دارا بودن 1294 هکتار اراضی شالی زاری و بیش از 400 هکتار آب بندان و بیش از 800 بهره بردار دارای آمار بالاترین سطح زیر کشت در بین روستا های شهرستان بابلسر می باشد. این روستا دارای بیش از 20 آیش به نامهای : خونصحرا- روپِشت – حلب سر – نوبست – لجیمه – انگر دشت – طنّاز- زمانی آیش – قبدکلا – چماز ده – 4 هکتاری – وازی چال – بهنمیر آیش – اِسبه دشت و.... می باشد.
بیش از 70 در صد ارقام مورد کشت ، پر محصول ( ندا-فجر- خزر- شیرودی – هیبرید رقم بهار 1 و...) و ما بقی از نوع طارم می باشند.
کشت مکانیزه برنج در حال گسترش می باشد .




روستای عزیزک دارای 4 آب بندان به نام های آقا اِ نوٌن به مساحت 290 هکتار ( بزرگترین اببندان عزیزک) اِ ترا اِنٌون به مساحت 90 هکتار ، اِسبیه اِنٌون به مساحت 20 هکتار و لتِرجیمه به مساحت 15 هکتار می باشد. بر خی از کشاورزان آب مورد نیاز کشاورزی را از محل حفر چاه در حواشی مزرعه تامین می کنند.

 آقا انون بزرگترین آببندان عزیزک



گزارش جامع فعالیت های کارشناسان ناظر مدیریت مزارع برنج در روستای عزیزک در از ابتدای سال زراعی 86-85
با توجه به سطح بالای کشت اراضی شالی زاری و به منظور هماهنگی و اثر بخشی بهینهء فعالیت های زراعی و فنی ،با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر ، مهندسین ناظر آقایان محمد علی شعبان تبار ، محمد هادی قدمی عربی ،تقی برار پور روشن و مهدی اسماعیل تبار ، با توکل بر خدا فعالیت خود را با انتشار اطلاعیه ای ،شامل مشخصات و نحوهء فعالیت به اطلاع اهالی روستا رسانده و پس از استقرار مهندسین در دفتری در بخش مرکزی روستا ، ارتباط با کشاورزان را تسهیل نموده وبا اطلاع رسانی قبلی در تاریخ 7/1/1386 اولین دوره کلاس ترویجی با حضور مهندس سلیمانی کارشناس برنج استان مازندران و با همکاری کارشناسان ناظر و اعضای شورای اسلامی و جمع کثیری از کشاورزان در فضایی صمیمی برگزار گردید و راهکار های علمی آماده سازی زمین و خزانه ، ضد عفونی بذر ، نحوهء مصرف متعادل کود در خزانه ، لزوم سبک سنگین نمودن بذر ،میزان بذر ، نحوه مطلوب نگاه داشتن دمای داخل خزانه برای جلو گیری از تبعات احتمالی،مبارزه با علفهای هرز و بیماریها و آفات در خزانه و... آموزش داده شد. ناظرین از مجموع 1294 هکتار اراضی شالی زاری 280 هکتار را بر گزیده که در 8 ایش مختلف ،سهم هر کدام از ناظرین 70 هکتار با حدود 35 کشاورز است.
برگزاری اولین دوره کلاس ترویجی در ابتدای فعالیت ناظرین موجب مراجعات فراوان به دفتر ناظرین و درخواست آگاهی از روشهای نوین زراعی گردید که ناظرین با حضور در مزارع نسبت به ارایه اطلاعات نوین زراعی اقدام می نمایند.









دفتر کارشناسان ناظر قبل از انتقال به شورای اسلامی


 
ان شاءا... با همکاری و اعتماد مسؤولان نهاد های مربوطه و تلاش مهندسان ناظر ، شاهد افزایش عملکرد و به تبع آن افزایش انگیزه و سطح باور پذیری اعمال یافته های علمی و تحقیقاتی در مزارع باشیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد